Než děti dostanou kornout, aneb učíme pedagogy MŠ novým metodám
AC Education s.r.o. realizovalo projekt, jenž byl zaměřen na zvyšování úrovně klíčových kompetencí pracovníků MŠ v okresech Most a Chomutov.
Reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.49/01.0014
Období realizace projektu: 2.1.2012 – 31.12.2013
Tento projekt svým obsahem navazoval na projekt č. CZ.1.07/1.3.07/04.0005 "Výuka k rozvoji tvořivosti učitelek MŠ", který byl zaměřen na potřeby cílové skupiny pedagogických pracovníků MŠ v městech Most, Litvínov, Chomutov a Jirkov. V rámci projektu byly realizované semináře, které byly zaměřeny na zachování rovných příležitostí a zlepšení EVVO výchovy.
Každé dítě se vyvíjí svým tempem, a proto je třeba k němu přistupovat individuálně při přípravě na vstup na ZŠ. Důležité je, aby dítě dokázalo odlišit hru od systematické práce a umělo se soustředit na určitou činnost, v tom mu mohou významně pomoci pracovníci MŠ. Ti se v rámci projektu zúčastní odborných seminářů na témata, která přispějí ke zvýšení jejich kompetencí, a to z hlediska jak profesního růstu, tak osobního rozvoje ve vztahu k předškolní výchově. Dojde ke komplexnímu zvýšení jejich kompetencí v oblasti týmové práce, práce s rodinou, tvorby zdravého klimatu. Pedagogové a vedoucí pracovníci MŠ se naučí lépe zvládat stres, řešit konkrétní výchovné problémy dětí. Vše se naučí aplikovat v praxi.
Cíle projektu:
Hlavním cílem projektu bylo zvyšování vzdělávacího standardu v mateřských školách, resp. Odloučených pracovištích sloučených MŠ (dále též OP) na Mostecku (Most, Litvínov) a Chomutovsku (Chomutov, Jirkov) a profesionalizace celé struktury pracovníků odloučených pracovišť a MŠ, kteří se zapojují do předškolní výchovy, tj. jak pedagogických tak vedoucích pracovníků.
Cílem byl rozvoj klíčových dovedností obou cílových skupin: plánování a příprava, realizace vzdělávání, řízení vzdělávání, klima třídy, hodnocení rozvoje dětí, reflexe vlastní práce a evaluace. Projekt také posílil spolupráci MŠ a poradenských míst. Důležité bylo přenést působení odborníků přímo do MŠ, vytvořily se "mobilní" poradny v rámci odloučených pracovišť. Odloučená pracoviště MŠ, jež vznikla v předešlé době, mají svá specifika. Přínosný je fakt, že sloučené MŠ mají 1 řídícího pracovníka, který má zmonitorované potřeby CS a má možnost posoudit potřebu dalšího vzdělávání komplexně. Pokud má být práce pedagogů efektivní, je potřebné, aby pochopili a zhodnotili vliv obecných principů tradiční předškolní výchovy (PV), které přetrvaly dodnes a stále jsou aktuální, a současně přijali nové moderní trendy. Pedagog si musí objasnit stanoviska, jak na dítě nahlíží, aby mohl dobře s dětmi pracovat a spolupracovat s jinými odborníky a rodiči. Vzájemná komunikace je velmi důležitá.
Cílem projektu byla práce s cílovou skupinou formou neformální edukace a komplexním přístupem k problematice předškolní výchovy. Aktivity projektu byly zaměřeny na odbornou přípravu, osobnostního vzdělávání, výchovu a sebevýchovu pedagogických pracovníků mimo rámec formálního vzdělávacího kurikula s cílem podpořit moderní přístup v předškolní výchově. Ke komplexitě projektu přispěla spolupráce s odborníky, učení pomocí názornosti formou exkurzí, zahrnutí témat EVVO, výchova k respektování a udržování tradic.
Projektem byly připraveny potřebné vzdělávací programy tak, aby se získané poznatky a dovednosti naučila cílová skupina správně uplatňovat.
Cílové skupiny:
Projekt byl zaměřen na tyto cílové skupiny:
1) na vedoucí pracovníky MŠ,
2) pedagogické pracovníky v MŠ, resp. v odloučených pracovištích na Mostecku (Most, Litvínov) a Chomutovsku (Chomutov, Jirkov).
Hlavní aktivity projektu:
Mezi hlavní aktivity projektu řadíme:
Kontaktní osoba: Ing. Andrea Langhammerová
langhammerova@aceducation.cz, tel: 775 764 747